Businessman Jumping at BeachFunderar du någon gång över hur du mår och varför du mår som du gör? Tar du dig tid och lyssnar, verkligen lyssnar…inåt och känner efter?

Andningen är central för våra liv, vår ämnesomsättning och vårt välmående. Andningen är autonom, det vill säga sköter sig själv…för det mesta. Men vår andning påverkas nästan hela tiden av olika saker. Vi håller till exempel ibland andan för att fokusera på något. Då vi håller andan och stänger av andningen stänger vi också av energiflödet ända ut på cellnivå i kroppen, vi stänger inne obehagliga känslor allra helst om vi inte tycker att det  är rätt plats när känslorna resulterar i tårar eller ilska….

Om du spanar på din andning kan du lära dig saker om dig själv…..hur är det när du tagit trapporna? När du gjort en omkörning på vinterväglag? När du överraskas av något oförutsett eller när du står och skär råvaror till middagen? Fundera och spana på dig själv och din andning…du kan bli överraskad.Spikmatta 2

De flesta som lägger sig på en spikmatta första gången…håller andan…vilket innebär spänningar i kroppens muskler…..och då kan känslan bli att det gör otroligt …ont. Med hjälp av lugna andetag och kontakt med ditt inre blir det lättare…du kommer att känna smärta men har möjlighet att möta den med hjälp av andningen….när du ligger på spikmattan avklingar smärtan då du slappnar av och är i kontakt med andningen! Har du provat?

Själv använder jag ofta andningen till att möta smärta som dyker upp. Andningen är central för våra liv, vårt mående, vår ork och vår hälsa….Vi kan klara oss både utan vatten och mat ganska länge, men utan luft bara några minuter. ( Jo det  finns de som tränat och det  finns yogisar, som klarar sig utan luft längre än vi andra).

ewys mobil 035

 

 

När vi håller andan, minskar eller ökar antalet andetag påverkas kroppen…..Kroppens uttrycker syrebrist med trötthet….vanligtvis tar vi oss en uppiggande kopp kaffe…men syret i kroppen ökar inte…en begynnande huvudvärk, spänningar i axlar, rygg och övriga muskler. Med enkla andningsövningar kan syreupptagningen i blodet ökas, vilket  hjälper oss att öka den fysiska och mentala prestationen och gör att vi bli piggare! På köpet får vi en bättre kroppshållning….

 

photo_00304Medveten andning är ett bra sätt att lära känna sin kropp och lyssna på kroppens signaler…något som blir viktigt i en allt mer snabbt snurrande värld. Andningsövningar passar alla som vill öka sitt välbefinnande och må bättre!

Här kommer en enkel andningsövning, där bättre kroppshållning följer med….klicka på länken nedan. I nästa blogg berättar en av mina många klienter om sin upplevelse och vad det givit henne….

Öppna bröstkorgen

 

PS Vill du fortlöpande ha information, övningar, erbjudanden, tankar direkt till din e-post kan du klicka på något av alternativen ( ewylindgrenhenningstedt, andningen eller tibetansk yoga) här till höger, fyll i ditt namn, e-post och klicka på knappen. I nästa blogg  jag bjuder på en avspänningsövning……vi hörs/Ewy

 

 

Share →

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *